Jag vill verkligen lägga upp och planera Kites träning. Eftersom hon bara får göra två lydnadspass i veckan känner jag att det är viktigt med kvalitativa, genomtänkta träningspass.

Jag brukade ju träna varje dag, oftast flera pass dessutom. Tyvärr blir de ju mer kvantitet än kvalitet då, även om det känns som tex nyinlärning måste ske ofta för att ge snabba resultat.

Nu är det väl egentligen inte så mycket nyinlärning, men jag försöker lära om fria följet och fjärren. Det är verkligen två moment jag skulle vilja få in i muskelminnet på Kite. Fjärren kanske jag skulle kunna göra några skiften varje dag men ff fixar inte hennes kropp än.

Jag har gått igenom alla moment och checkat hur de ser ut i dagsläget och skrivit vilka delar som behöver stärkas. Här kommer en sammanfattning:

Sitt i grupp: Bra, fortsätt träna med fullt fokus på mig och påminn om stadga i tassarna på återgången.
Ligg i grupp: Lyssna på mina kommandon upp/ner, ej rulla rumpan, fokus framåt när jag är bakom.

Fritt följ:Försök lär Kite att inte titta upp på mig utan framåt för en mer ergonomisk position.

Zäta: Påminn om stadga och jobba med fria följet. Skiftena är bra !

Inkallning: Tillbaka i sina fina form med snabba stopp ! Så underbart att se henne igen ❤

Rutan: Träna rutor på många olika platser, öka värdet för punkten i rutan, stadga( du gör rätt även att du ligger still), ingången i inkallningen.

Dirigeringsapportering: Konskick bra, bågar bra. Öva i olika miljöer med olika högt gräs mm.. Träna håll fint !! Kite angriper apporterna med ett hugg och tuggar väldigt mycket..

Hopp-metall: Träna tillbakagången med metallen, vissa morr kan förekomma…

Vittring: Träna analyser i olika aktivitetsnivåer, fokusera på lugna analyser, jobba med håll fast.

Fjärr: Träna på skiftena i bia-bädd på avstånd, mycket stadga mellan skiften/belöning, stadga i uppsitt.

Uthållighet och länkning, bygg upp med några moment i taget. Försök jobba fram en tävlingsmässig belöning som fungerar.

kite schema juni

Så här ser grovplaneringen ut vad vi ska göra. Varje dag ingår även 60-90 minuters skogspromenad och stretching, så vilodag är fel ord att använda… Återhämtning kanske hade passat bättre.

Hur lägger jag upp lydnadspassen för bästa resultat då ?

Jag vet inte riktigt om jag ska vara ärlig. Jag vill att alla moment får sig en påminnelse innan jag börjar länka ihop dem så jag kommer nog lägga 4 pass på de svaga delarna. Veckans första pass tränade vi hålla apporter fint, fritt följ, fjärr och zäta-skiften. Kanske hade varit bra att blanda in något fartigt och inte haft så mycket inlärning i samma pass. Det känns som det är svårt att träna moment eftersom jag inte vill släppa igenom fel i friaföljet eller apporterna. Som tur är går det ju att träna ”moment” utan vissa delar, tex kan jag byta apporterna mot skålar med godis och kan därmed träna hela momentet utan tugg, Zäta kan jag göra i bakåtmarch, vittring med en sökramp mm. Jag har bestämt mig för att ruta in Kites träning ganska mycket för hon ska få en klar och tydlig bild om hur momenten ser ut. Jag tränade en del ”cirkelträning” aka Siv Svendsen och det passar inte Kite alls. Jag tycker det är svinroligt, men Kite blir osäker och stressad.

Hur planerar ni eran träning ? 

Min planering såg ut såhär vecka 23

Fritt följ, 1-5 steg innan belöning. Hjälp med handen. Var noga med position i start.

Fjärrskiften Träna i bia-bädd, ca 3 sec innan belöning / nytt skifte, stå på 2-3meters avstånd

Apportering, Träna om upptaget till mjukare och finare. Korta avstånd, nosdutta i handen innan avlämning för annan känsla när mina händer närmar sig.

Rutan, hjälp till med target i rutan för korrekt placering. Hjälp med ord i stadga.

Sitt i grupp gör det minst på två olika platser a 3minuter.

Vittring: Gör en analys varje träningspass !

Vecka 24

Fritt följ 5-10 steg innan belöning, påminn lite med handen. Var noga med position i start.

Fjärr: Träna i bia-bädd, ca 3 sec innan belöning / nytt skifte, stå på 3-7meters avstånd

Hopp: Kräv kontakt innan Kite skickas, återhopp med metallen.

Vittring: Två analyser/pass

Ligg i grupp på minst två olika platser

Dirigeringsapportering utan apporter

Zäta i bakmarch

Vecka 25

Länka ihop sitt & ligg i grupp

Fritt följ 10-15steg innan belöning, hjälp till med handen när det behövs. Fela om hon glider fram

Länk 1 hopp-metall, vittring, rutan, dirigeringsapportering med skålar

Länk 2 Vändningar på stället, 3 fjärrskiften i bia-bädd, stegförflyttningar, inkallning, vittring, avsluta med en godisskål i rutan.

Håll fint, öka svårigheten utefter hur lång vi kommit.

Fjärr: Träna i bia-bädd, ca 3 sec innan belöning / nytt skifte, stå på 10-15meters avstånd

Många saker ändras säkert men jag ska försöka att träna på dessa saker varje vecka. Jag ska även skriva upp hur träningspassen har gått för att kunna utvärdera. kite fot